Salah satu strategi pemasaran perniagaan kita adalah pemasaran
mulut-ke-mulut, atau word-of-mouth- di mana ianya adalah strategi yang percuma
dan datangnya dari pelanggan-pelanggan yang berpuas hati. Ianya dikatakan juga,
60% daripada keuntungan sesuatu perniagaan, datangnya daripada promosi
mulut-ke-mulut yang positif.
Promosi sebegini hanya boleh dicipta dengan
melahirkan rasa puas hati daripada pelanggan. Pelanggan bergembira dengan
belian yang dilakukan, gembira dengan bantuan yang diberikan, dan merasakan
mereka melakukan keputusan yang amat baik. Perasaan yang lahir dalam hati ini
akan membuatkan mereka tergerak untuk kongsikan pengalaman dan keputusan belian
mereka bersama rakan-rakan dan keluarga.
Sebagai usahawan, kita perlu ingat bahawa
perniagaan bukan hanya untuk mengaut keuntungan semata. Tetapi, perniagaan juga
adalah bertujuan untuk memberi kemudahan dan membantu mereka yang
membeli.
Banyakkan senyuman ketika berniaga, di riwayatkan Rasulullah juga ketika berniaga amat murah dengan senyuman dan berlaku adil kepada semua pelanggan. Seraya mengakibatkan perniagaan baginda laris disambut pelanggan.
Istilah "customer is King" sering kali
digunakan di buku-buku perniagaan barat. Lebih lagi, kita perlu melakukan
tuntutan konsep persaudaran dengan Islam bersama pelanggan-pelanggan
kita.
Dalam perniagaan, sekiranya pelanggan tidak
puas, maka untung perniagaan kita juga tidak akan puas!
(Sumber : Irfan Khairi - Pakar Perniagaan Internet)
(Sumber : Irfan Khairi - Pakar Perniagaan Internet)
No comments:
Post a Comment